رسول ساعدی؛ حمید فلاحی
چکیده
هدف این پژوهش واکاوی اصول و استانداردهای اخلاق حرفهای مدیران آموزشی ناحیه یک سنندج و چالشهای آن بوده است. رویکرد پژوهش کیفی و راهبرد آن پدیدارشناسی تفسیری بود. مشارکتکنندگان شامل 8 نفر مدیران و معاونان دبیرستانهای پسرانه ناحیه یک سنندج بودند. که از طریق روش نمونهگیری هدفمند و ملاکمحور براساس (نتایج کاری درخشان و شرکت در ...
بیشتر
هدف این پژوهش واکاوی اصول و استانداردهای اخلاق حرفهای مدیران آموزشی ناحیه یک سنندج و چالشهای آن بوده است. رویکرد پژوهش کیفی و راهبرد آن پدیدارشناسی تفسیری بود. مشارکتکنندگان شامل 8 نفر مدیران و معاونان دبیرستانهای پسرانه ناحیه یک سنندج بودند. که از طریق روش نمونهگیری هدفمند و ملاکمحور براساس (نتایج کاری درخشان و شرکت در کارگاههای اخلاق حرفهای مدیریت مدارس) انتخاب شدند، دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختارمند گردآوری و مقولهبندی شد. یافتهها نشان دادند: الف. تعاریف مدیران آموزشی از اخلاق حرفهای در مدارس شامل رعایت مقرارت خاص یک حرفه، مبانی و اصول دینی، ارزش و هنجارهای اجتماعی، ب. اصولی مانند خودراهبری، داشتن چشمانداز، توانمندیهای حرفهای، احترام و تعهد و مسولیتپذیری در محیط کار، پ. چالشها شامل: چالشهای ساختاری (عدم استاندارد جامع، تناقض بین مقررات اداری، مدیریت متمرکز، مشخص نبودن اهداف، توجه به رابطه بجای ضابطه) و چالشهای فردی شامل (منفعل بودن، تک بعدینگری، عدم ارائه آمار واقعی) میباشد.